Old Maya ritueel.

donderdag 21 november 2019

Dag 1: Brussel - Antigua

Programma van de heenreis: België - Madrid - Guatemala. Donderdag 21 november 2019.
Er zijn geen rechtstreekse vluchten tussen Brussel en Guatemala. De vlucht van Europa naar Guatemala is met de Spaanse maatschappij Iberia via Madrid.

Schoten --> Zaventem.
Twee en een halve maand geleden, 05/09/19, hebben we een parkingplaats gereserveerd. Het is donderdag, ver voor de ochtendspits. We hebben geen verkeer op de E19 en we zijn dan stipt op tijd in de luchthaven van Zaventem. De afspraak is om 05.00 aan de broodjesbar EXKI in de vertrekhal, tegenover de incheckrijen 1 & 2, met de andere medereizigers en met de HOBO reisleidster.
Verzameling in Brussels Airport aan de Exki broodjesbar. Nog enkel wachten op de reisleidster.
Incheckbalie.
Reisschema.
Het reisschema is als volgt: donderdag 21 november 2019.

• Schoten - Zaventem                      04.00 - 04.40  Wagen naar de parking.
  • Brussel - Madrid                            07.15 - 09.25  Iberia Airbus 320-200/319
  • Madrid - Guatemala City               12.30 - 16.40  Iberia Afstand: 8.700 km Airbus 330-200
  • Guatemala City - Antigua Hotel     17.35 - 19.40   Locale tijd = Guatemala tijd

Check-in
Het is donderdag
en heel vroeg in de ochtend: 5 uur. Enkel de zeer vroege vluchten zorgen voor wat drukte. Enkel nog de instapkaarten, boarding passen in het jargon, ophalen aan de check-in en de bagage op de band zetten. De bagage zullen we (hopelijk) in Guatemala terug zien. De boarding passen voor de twee vluchten krijgen we ook mee.
In Brussels Airport, onze boardingpassen nakijken.
In Brussels Airport is de kerstversiering al begonnen.
We reizen nog niet met een raket (in de rood-witte kleuren), maar wel met een vliegtuig.
Veiligheidscontrole.
Daar geraken we vlot voorbij. Wel even de handbagage extra nakijken op verboden spullen.
Controle van de handbagage.
Vlucht Brussel - Madrid.
De vlucht naar Madrid vertrekt op 07.15 uur, met een Airbus 319, zetelverdeling 3 - 3.Het vliegtuig is volledig gevuld. Om 09.35 uur geland in Madrid op de Adolfo Suarez Madrid Baranja Airport.
Madrid Transfer Terminal T4 - T4S (Satelite)
De transfer tussen de terminals T4 en T4S in Madrid duurt een goede 45 min. De luchthaven van Madrid is vele malen groter dan Brussel. Na door vele liften en gangen gelopen, een transfer met een trein komen, we in T4S waar de vlucht naar Guatemala zal vertrekken.
Geland in de lichte mist in Madrid.
Door gangen, roltrappen en trein van T4 naar T4S in Madrid.
Bord met de vertrekken vanuit Madrid.
Wachten in Madrid voor de vlucht naar Guatemala.
Madrid - Guatemala City.
De vlucht van Madrid naar Guatemala vliegt nog verder tot San Salvador. Onze bestemming is Guatemala. Het is een trans-Atlantische vlucht van 11 uur. Komt er nog het tijdsverschil van 7 uur bij. We hebben dus een zeer lange dag van 31 uur met twee vluchten, wachttijden in Brussel en Madrid en met zeer vroeg opstaan op ons actief. Om de tijd te doden tijdens de vlucht, hebben we enkele filmen kunnen bekijken: Bohemian Rhapsody met Freddy Mercury, The Mule met Clint Eastwood en The Lion King.
Het is een vlucht met een tweemotorige Airbus A330, met een zetelverdeling 2 - 4 - 2. We hebben twee plaatsen naast elkaar aan het raam. Hierdoor moeten we niemand lastig vallen als we eens een wandelingske willen maken.
Vlucht naar Guatemala en San Salvador, voorzien vertrek om 12:10.
La Aurora Airport
Dat is de luchthaven waar de meeste bezoekers aankomen. Wij dus ook. We verlaten het toestel. De reizigers naar San Salvador blijven zitten.
Airbus A330 voor de vlucht van Madrid naar Guatemala City.
Guatemala Airport - Antigua
La Aurora Airport in Guatemala City. Dit is de plaats waar alle bezoekers aankomen. Toch zijn er weinig bezoekers die de hoofdstad bezoeken. De meesten reizen door naar Antigua. Zo is het ook met ons. De immigratie verloopt zonder problemen voor ons, als legale EU burgers. Er moet ook een papiertje ingevuld worden. Men vraagt er of we heel veel geld binnenbrengen en nog andere zaken die brave burgers toch niet bij hebben. Bij de immigratie wordt dat eigenlijk niet bekeken. Dat alles afgehandeld om 17:35 uur lokale tijd. (Na middernacht in België)
In de Airbus van Madrid naar Guatemala. Zetelverdeling 2 - 4 - 2.
Regen bij het vertrek in Madrid.
De lokale gids Manuel staat ons op te wachten. De luchthaven ligt ten zuiden van Guatemala City vlak bij de stad. We rijden met de autobus rechtstreeks naar Antigua Dat ligt op een goede 40 km en een uur rijden van Guatemala City. aangekomen om 19:40 aan het hotel in Antigua.
Aangekomen in Guatemala, de koffers worden ingeladen.
Kleurrijk Antigua.
Deze kleurrijke stad is een hoogtepunt in de rondreizen door Mexico en Guatemala. De oude straatjes met hun kinderkopjes en koloniale panden en kerken zijn prachtig gelegen in de schaduw van de Fuego vulkaan.
Hotel in Antigua.
Logies in Antigua.
We logeren de eerste nacht in Antigua in een hotel waar we ook op dag 5 en 6 terug zullen logeren: "Posada Don Rodrigo". (http://antigua.posadadedonrodrigo.com/) .  Het is een prachtig koloniaal gebouw dat fantastisch mooi gerenoveerd is. Volgens de Trotter reisgids wordt het hotel als heel luxueus vermeld.