Old Maya ritueel.

zaterdag 23 november 2019

Dag 2: Antigua naar Quetzaltenango via Iximchè

Antigua.
Jetlag: opgestaan om 06:00 uur, gedaan met slapen. Het tijdsverschil met thuis is nog 7 uur. We hebben een mooie ruime kamer. Het uitzicht vanuit de kamer is subliem: op de meest gefotografeerde poort van Antigua.
Foto vanuit het raam van onze kamer. Zicht op de beroemdste poort van Antigua.
Van Antigua naar Quetzaltenango.
We verkennen vandaag de westelijke hooglanden van Guatemala. Het is vroeg opstaan. Door de jetlag is het slaapritme verstoord. Om 6 uur zijn wij al aan ons ochtendritueel begonnen. Scheren, en douche en al wat 's ochtends op onze planning staat.
Op het dakterras van ons hotel, met uitzicht op de vulkanen rond Antigua.
De meteo: stralende blauwe lucht bij een frisse 16°. Ons ontbijt is in een patio in openlucht. Na het bezoek aan het bankkantoor rijden we over de pan-american highway die zich slingerend door het berglandschap loopt. Het hoogste punt op deze route was 2.910 meter.
Drinkbaar water staat in bidons in de gang waar men de flesjes kan bijvullen.
Bidon met drinkwater in de gang.
Antigua, de straat voor het hotel.
Ingang van het hotel 'La Posada de Don Rodrigo' in Antigua.
Ontbijt in het hotel te Antigua.
Binnenkoer van het hotel te Antigua.
Binnenpleintje van het hotel.
Van Euro's naar Quetzales.
Als we iets in kleinere winkeltjes of op markten wensen te kopen, hebben we lokale munt nodig. De bankkantoren openen om 09.00 uur. Dus, we staan dan in de rij aan de 'Banco Agromercantil' om binnen te mogen. Na wat administratie, zoals je paspoort afgeven, ondertekenen van 3 papieren, naar nog een ander loket, om dan onze Quetzales te kopen. Koers: 1 € = 8 Quetzales.
Te Antigua met Manuel, de lokale gids.
Iximché.
Op de weg van Antigua naar Quetzaltenango, na 62 km, bezoeken we een eerste archeologische site: Iximché. De naam zou 'maisboom' betekenen. Deze stad was een vijftigtal jaren, van 1470 tot 1524 de hoofdstad van het koninkrijk van de Kaqchikel Maya's. Het zat deze Maya's niet erg mee. In 1514 werd hun stad zwaar beschadigd door een brand, gevolgd door een ernstige epidemie. Als introductie is er een klein museumpje, waar eigenlijk niet veel te bekijken valt.
Ixchimché archeologische site.
Ixchimché
Mayas met een ceremonie om de Goden te danken voor al de goede zegeningen.
Maya ceremonie om de Goden te danken.

Later kwamen de Spanjaarden de vernieling voltooien. Ze brandden in 1526 de stad tot de grond plat. Sedert een vijftigtal jaren is men begonnen met opgravingen. Lang niet alle tempels zijn opgegraven. Er zijn aan aantal tempels, paleizen en ceremoniële platforms opgegraven, evenals vier grote en twee kleine pleinen.

Quetzaltenango.
Dit is de tweede stad van Guatemala en ligt op een hoogte van 2277 meter in een bijzonder vulkanisch gebied. De nabijgelegen vulkaan, de Santa Maria, 3770 meter hoog, torent boven de stad uit. Deze vulkaan heeft in 1902 een groot deel van de stad verwoest bij een uitbarsting.

Logies.
We logeren in Pension Bonifaz in het centrum. In de reisgids Trotter, wordt dit pension als heel luxueus beschreven. Ruime kamer, maar toch niet om er lyrisch over te doen. Het is een gebouw uit 1935 met chique inrichting in een oude burgerlijke stijl en met heel comfortabele kamers. Wij krijgen wel een kamer op de vijfde verdieping, zonder lift! Voor een nacht zullen we dat maar blauw-blauw laten.

Ritgegevens van dag 2.
Afstand : 188 km
Antigua op 1440 m hoogte.
Quetzaltenango op 2277 m hoogte
Hoogste punt: 2910 m.
Parcours dag 2 van Antigua via Ixchimché naar Quetzaltenengo.