Old Maya ritueel.

zaterdag 23 november 2019

Dag 3: NaarTotonicapan en het Atitlanmeer

Quetzaltenango.
Deze stad is de tweede grootste van Guatemala. We hebben nog jetlag in ons lichaam. We staan na een half-slapeloze nacht op om 06:00 uur. Het ontbijt kan vanaf 07:00 uur genomen worden. Dus nog gauw even buiten het hotel Bonifaz om enkele foto's te nemen.
Hotel Bonifaz te Quetzaltenango.
We logeren op de 5de verdieping. Er is geen lift. De valiezenjongens doen wel het werk en brengen de bagage zonder verpinken naar de kamers en terug naar de receptie. De tips worden door HOBO geregeld. Zeer gemakkelijk voor ons als luxe-reizigers.
Hotel Bonifaz ligt midden het centrum van Quetzaltenango.
HOBO gezelschap voor het Pension Bonifaz in Quetzaltenango.
Na het ontbijt staan we om 08:00 uur klaar om een verkenning te doen van het plein in het centrum vlak aan het hotel. Veel is er niet te beleven dat ons zal bijblijven. Na een half uurtje hebben we het gezien en kunnen we verder met het programma van de dag.
Midden op het centrale plein staat dit ding.
Het centrale plein te Quetzaltenango.
Weder.
We hebben een prachtige dag met een stralende blauwe hemel en in de zon is het lekker warm.

Almolonga.
Na  4 km komen we in dit stadje waar de (groothandels)markt in volle gang bezig is. Het is vooral een groenten en fruitmarkt. De producten worden door de boeren naar deze markt gebracht. Van hieruit kunnen die verder naar  marktjes in de regio verdeeld worden. Om 10:00 uur is deze markt dan ook afgelopen.
Op wandel op de groenten en fruitmarkt.
Grote keuze aan fruit.
Het is vooral een lokale markt en niet voor toeristen. Wij zijn de enige uitzonderingen. Geen andere bleekgezichten opgemerkt. Enkel autochtone mensen en vooral Maya's.
Overdekte gedeelte van de markt.
Grote drukte op de markt te Almolonga.
De markt loopt tegen 10:00 uur op zijn einde.
Totonicapan.
Het is een ritje van 140 km en 1,5 uur met schitterend weder door een prachtig berggebied in het westen van Guatemala.We zitten constant boven de 2.000 meter. Totonicapan ligt op een hoogte van 2.370 meter. Het is een levendig stadje met zeer smalle straatjes. De stad is gekend voor zijn handwerkers zoals wevers en pottenbakkers, die uitmunten in hun vaardigheden. Het bergstadje heeft de hoogste concentratie Maya's die trouw bleven aan de oude tradities.

Wever.
We worden overgezet in een klein minibusje om tot het atelier van een wever gebracht te worden.
We bekijken in het atelier van de wever zijn kunsten, en natuurlijk kan er ook iets gekocht worden voor belachelijk kleine prijzen. Dat vooral als men weet hoeveel tijd deze personen met hun primitieve toestellen er aan werken.
Wever aan het werk in zijn ateliertje.
Weefgetouw.
Pottenbakker
Na de wever krijgen we een pottenbakker op ons programma. Hier ook weer een hele uitleg over zijn job en aansluitend zijn winkeltje.

Lunch
De middaglunch krijgen we opgediend bij een lokale familie thuis. Een uitstekende maaltijd.

San Andres Xecul.
Er staat een zeer merkwaardige kerk met wel een speciale gevel. Tomorrowland zou hier nog inspiratie kunnen opdoen. Misschien hebben ze wel op Tomorrowland inspiratie opgedaan. Stom eigenlijk van die lelijke tent voor de kerk.
Naar het Atitlan meer.
Na al dit moois, rijden we door een prachtig berglandschap naar het meer van Atitlan. We dalen van een hoogte van 3000 meter naar 1600 meter. De duisternis valt hier redelijk snel, rond 17.30 uur is het dan ook al donker als we aankomen in het hotel om 18.00 uur. Het is te laat om ten volle te genieten van het leuke hotel, zwembad (warm water), en het meer. Morgen hopen we dat te compenseren.

Ritgegevens.
Afgelegde afstand:  140km
Hoogste punt: 2985 m
Quetzaltenango: 2194 m hoogte
Panajachel:  1610 m hogte
Parcours dag 3: Quetzaltenengo - Almolonga - Totonicapan - San Andres Xecul - Panajachel.
Logies.
We logeren twee nachten in Panajachel in een hotel aan de rand van het meer: "Posada Don Rodrigo". (http://panajachel.posadadedonrodrigo.com). . Het is een luxe hotel met een ideale ligging, dicht bij het meer. Volgens de Trotter reisgids wordt het hotel als heel luxueus vermeld.