Old Maya ritueel.

woensdag 4 december 2019

Dag 13 - 14: Guatemala City - Home

Einde van een reis door Centraal-Amerika.
Niets kan blijven duren. Zoals aan alles, komt ook een einde aan de rondreis doorheen Guatemala en een dagje Honduras. We logeren de laatste nacht in het 4* hotel Barcelo in Guatemala City. Er staat niet veel meer op het programma, zodat we rustig kunnen uitslapen. De afspraak voor de laatste dag: om 09:00 uur vertrekken voor het laatste bezoek en een tripje door de hoofdstad.
Barcelo hotel in Guatemala City.
Schema voor de terugreis van Guatemala via San Salvador naar huis.
Het is nog een lange trip tot thuis. Twee vluchten, eigenlijk drie. We hebben eerst nog een korte vlucht van minder dan een half uur naar El Salvador. Van daaruit is het dan rechtstreeks naar Madrid. Dat is een nachtvlucht van iets meer dan 10 uren. Vervolgens nog een vlucht van 2 uren van Madrid naar Brussel.
Hotel Barcelo te Guatemala City, onze autobus is er klaar voor, wij ook.
Archeologisch en etnografisch museum.
Als laatste onderdeel van ons programma staat er nog een bezoek aan het 'Archeologisch en etnografisch museum' gepland. Het is een prachtig museum met een goed verzorgde collectie, niet ver van de luchthaven. Het is ingedeeld aan de hand van thema's, zoals architectuur, religie en begrafenisrituelen.
Guatemala City, het Archeologisch en Etnografisch museum.
In het het Archeologisch en Etnografisch museum.
Stadsrondrit.
Guatemala City heeft niet veel geschiedenis te tonen. Een stadsrondrit gaf ons toch nog een beeld van deze hoofdstad. Nadien nog iets gaan drinken in een bar met live muziek. Daar zou ooit eens een beroemde historische figuur binnen geweest zijn en er zelfs iets gedronken hebben. Geen soft drinks, dat wordt er niet getapt.
Guatemala City, stadsbeeld.
Middaglunch
Het laatste restaurant in Guatemala City: Kacao. Van 14:30 uur tot 15:30 uur en dicht bij de luchthaven gelegen.
Guatemala City, Kacao restaurant.
Van Guatemala naar de luchthaven.
Na het bezoek aan het archeologisch en etnografisch museum is er nog een tijd voor een laatste middagmaal te nemen. Hier konden de laatste Quetzals  (lokale munt) nog opgebruikt worden. Hierna vertrekken we naar de luchthaven. De bus haalt ons op aan het restaurant om 14.45 uur en we worden een half uur later afgeleverd aan de luchthaven.
Aankomst op de internationale luchthaven van Guatemala City.
Met toestel van Iberia voor de terugvlucht.
Schema terugreis.
  • Guatemala City - San Salvador            18:30 - 19:00  Iberia Airbus A330-200
  • San Salvador  -    Madrid                      21:00 - 14:00  (Volgende dag) Iberia Airbus A330-200
  • Madrid              - Brussel                      16:40 - 18:40  Iberia Airbus A320
  • Brussel              - Schoten
Guatemala City - San Salvador - Madrid.
Het eerste traject is van Guatemala City naar San Salvador. Het toestel is een tweemotorige A330-200 met een zetelindeling : 2 - 4 - 2. We stijgen op om 18.30 uur. Na een vlucht van een klein half uurtje landen we in San Salvador. Hier moeten we met al onze handbagage uit het vliegtuig. Het toestel moet gekuist worden. We kunnen even wachten in een transitruimte en oh ramp, zonder wifi!
Wachtruimte in San Salvador tijdens het kuisen van het vliegtuig.
San Salvador: wachten in transit op de luchthaven van San Salvador, tijdens het kuisen van het vliegtuig.
Om 21:00 uur is dan de vlucht vertrokken. Het was een redelijk koele nacht in het vliegtuig gedurende de 10 uur durende vlucht naar Madrid. Gelukkig werden er dekens ter beschikking gesteld om ons lekker warm te houden tijdens de nacht.

Madrid - Brussel.
In Madrid is er dan nog de transfer tussen de terminals T4S en T4, met de nodige paspoortcontrole en veiligheidschecks. De vlucht heeft een half uur vertraging wegens een passagier die niet kwam opdagen. Dan toch een rustige vlucht met een aankomst om 18:40 in Brussel-Zaventem.

Brussel - Thuis.
Het lukt om goed vlot thuis te geraken. Onze wagen op de parking staat er nog. We moeten wel een ijslaagje van ons windscherm krabben. Er is op deze woensdagavond geen file op de E19 of op de Antwerpse ring. Iets rond 20.00 uur zijn we eindelijk terug thuis.